26th June, 2017
A Leader, Not Just a Manager
Share
Blog Link Copied
‘‘အလုပ္အပိုေတြလုပ္မေနနဲ႕’’
‘‘သိပ္မႀကိဳးစားပါနဲ႕ကြာ၊ မရွိလို႕ လုပ္စားတာပဲ’’
‘‘မင္းဒီေလာက္ပိုလုပ္ေပမဲ့ လစာ ကေတာ့ တစ္ျပားမွပိုမတိုးပါဘူးကြ၊ ဟား..ဟား..ဟား’’စတဲ့ အလုပ္ တစ္ခုခုကိုအာ႐ံုစူးစိုက္ၿပီး ေသေသ ခ်ာခ်ာအားတက္သေရာလုပ္ကိုင္ေန ၿပီဆိုရင္ ေလွာင္ၾကတယ္၊ ေျပာင္ၾက တယ္၊ ႐ႈတ္ခ်ၾကတယ္၊ တားျမစ္ၾကတဲ့ လူေတြကသာမ်ားပါတယ္။
‘‘လုပ္မေနပါနဲ႕ကြာ၊ အပိုအလုပ္ ေတြမ်ား’’ဆိုၿပီး ကန္႕ကြက္တဲ့လူပဲ မ်ား မ်ားေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။’’
‘‘ေအး..ဒါမွကြ၊ လုပ္ကြာ အဲဒါ တိုးတက္ျခင္းရဲ႔လ်ွိဳ႕ဝွက္ခ်က္တစ္ခုပဲ။ အဲဒီလိုေန႕တိုင္းမွာလုပ္ကြာ’’လို႕ ေျပာ မယ့္သူကေတာ့နည္းပါတယ္။ မရွိ သေလာက္လည္းရွားပါတယ္။ အဲဒီလိုလုပ္မွလည္း သူမ်ားရဲ႔ ေနာက္ကေန ေက်ာ္လြွားႏိုင္မွာပါ။ စာေရးသူတို႕ဟာ သူတစ္ပါးခိုင္း ေစသမ်ွလိုက္လုပ္ေနရင္ မတိုးတက္ပါ ဘူး။ ကိုယ္စြမ္းကိုယ္စကို တကယ္ျပ ႏိုင္ေအာင္ေတာ့ နည္းနည္းျဖစ္ျဖစ္ႀကိဳး စားၿပီးလုပ္ျပၾကရပါ့မယ္။ ဒါဆိုရင္ေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ရာထူးတိုးဖို႕၊ လစာတိုးဖို႕အတြက္ စဥ္း စားခံရေတာ့မွာပါ။ နည္းနည္းပို ေကာင္းေအာင္လုပ္ရင္ နည္းနည္းပဲ စဥ္းစားခံရမယ္။ အမ်ားႀကီးပိုေကာင္း ေအာင္လုပ္ရင္ အမ်ားႀကီးစဥ္းစားခံရ မွာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေအာင္ျမင္တာေတြ၊ ေပ်ာ္ရြငွ္တာ ေတြဟာ အလုပ္ကို႐ိုေသတာ၊ မိမိ အလုပ္ကို ခင္တြယ္ျမတ္ႏိုးတဲ့အေပၚ ကပဲရႏိုင္ပါတယ္။ Owner Sense ရွိတဲ့ဝန္ထမ္းမ်ိဳးကိုေျပာတာပါ။ စာဖတ္သူတို႕ေတြ႔ဖူးမွာေပါ့။ တခ်ိဳ႔ ေတြအလုပ္ထဲမွာ အမိႈက္ေတြ႔ လို႕ေကာက္လိုက္တာတို႕၊ သူမ်ား အလုပ္ဆင္းခ်ိန္ေတြမွာ သူမဆင္းေသး ဘဲ အလုပ္ကိုလက္စသတ္ေနတာတို႕ ေပါ့။ ေမးၾကည့္လိုက္ရင္ သူတို႕ေျဖလိမ့္ မယ္။ ‘‘ဟုတ္ကဲ့ မဆင္းေသးပါဘူး၊ မနက္ျဖန္အတြက္ ဦးစားေပးလုပ္ရမွာ ေတြကိုစီစဥ္ေနတာ’’ စတဲ့စကားေတြ ကို ေျပာတတ္လိမ့္မယ္။ လစာတိုးတဲ့အခါေတြ၊ ရာထူးတိုး တဲ့အခါေတြမွာလည္း အဲဒီလိုဝန္ထမ္း ေတြပဲ တိုးသြားၾကတာေပါ့။ ဝန္ထမ္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက လစာေတြ၊ ရာထူးေတြတိုးၿပီးလိုခ်င္ၾက ပါတယ္။ အလုပ္ကိုေတာ့ေကာင္းေကာင္း မလုပ္ခ်င္ၾကပါဘူး။ အားလံုးက ေပ်ာ္ ရြငွ္ၾကသူေတြပဲမ်ားပါတယ္။ ေပ်ာ္ရြငွ္ျခင္းဆိုတာ အလုပ္ကိုပို ေကာင္းေအာင္လုပ္တာရဲ႔ ေက်ာခ်င္း ကပ္ေနတဲ့မိတ္ေဆြဆိုတာ သူတို႕မသိ ၾကပါဘူး။ သိတဲ့လူကလည္း ခပ္ရွား ရွားပါပဲ။ အလုပ္ကိုသာ တကယ္ခံုခံု မင္မင္နဲ႕ ေလးစား႐ိုေသသူမွန္ရင္ ထိုက္တန္တဲ့ရာထူးေတြရလာမွာပါပဲ။
စာေရးသူ စားေသာက္ဆိုင္ Super လုပ္တုန္းကေပါ့။ ၁၅ မိနစ္ တစ္ခါဆိုသလို Customer ေတြရဲ႔ စားပြဲေတြကိုလိုက္ၾကည့္ၿပီး စီမံႀကီး ၾကပ္ေပးပါတယ္။ က်န္တဲ့အခ်ိန္ေတြ မွာဧည့္ႀကိဳမွာမတ္တပ္ရပ္ၿပီး Customer အဝင္၊ အထြက္ေတြကို မဂၤလာပါ၊ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္လို႕ ေျပာေလ့ေျပာထရွိခဲ့ဖူးတာေပါ့။ ဘာမွ ေတာ့ ေမ်ွာ္လင့္ခ်က္မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဒီလို နဲ႕တစ္ေန႕မွာ Customer တစ္ဦးက စာေရးသူကို ေမးလာခဲ့ပါတယ္။ ‘‘မင္းကဒီမွာ ဘာရာထူးလဲ၊ ဧည့္ ႀကိဳလား၊ Helper လား’’တဲ့ စာေရးသူ u ‘‘Customer ေတြရဲ႔ Complain ေတြနည္းေအာင္လို႕ ဝိုင္းကူေပးရတဲ့ Super ပါလို႕ျပန္ေျဖလိုက္ပါတယ္။ ‘‘ဘာလို႕ မင္းက ဧည့္ႀကိဳမွာ အခ်ိန္တိုင္းလိုလိုရွိေနတာလဲ’’ ‘‘Waiter ေတြကို ဝိုင္းကူေတာ့ အလုပ္ ျမန္ျမန္ၿပီးတယ္၊ Customer Complain နည္းတယ္။ ကိုယ္တိုင္ လည္း စားပြဲဝိုင္းေတြကိုလိုက္ၿပီးၾကည့္ ႏိုင္ေတာ့ စားသံုးသူေတြေက်နပ္တာ ေပါ့။ ဧည့္ႀကိဳမွာရပ္ၿပီး အဝင္အထြက္ ေတြရဲ႔ မ်က္လံုးေတြကိုၾကည့္ၿပီးႏႈတ္ ဆက္ေတာ့ Customer ေတြရဲ႔ Behavior ေတြကို အေျခခံက်က်သိ ႏိုင္လို႕ ပညာတိုးသလို Complain တက္ခဲ့ရင္လည္း Super ကိုယ္တိုင္ လိုက္ပို႕ေတာ့ Customer Satisfy ျဖစ္တာေပါ့’’လို႕ စာေရးသူက ေျဖလိုက္ ပါတယ္။ ေနာက္ေန႕မွာ အဲဒီစားသံုး သူက သူ႕မွာစားေသာက္ဆိုင္တစ္ခုဖြင့္ ထားေၾကာင္း လက္ေထာက္မန္ေနဂ်ာ တစ္ဦးလိုေၾကာင္း စာေရးသူကို သူ႕ ဆိုင္မွာလုပ္ဖို႕အတြက္ ကမ္းလွမ္းလာ ခဲ့ပါတယ္။ ‘‘ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဆရာ’’ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ အဆင္မေျပ ႏိုင္ေသးပါဘူး။ က်ြန္ေတာ္ဒီဆိုင္မွာ အေသးစိတ္ေလ့လာလိုက္ဦးမယ္၊ Service ရဲ႔ သေဘာတရားေတြကို အေျခခံက်က်သိတဲ့တစ္ေန႕၊ ဃက်အသ-ာနမ ေတြရဲ႔ သေဘာတရားေတြကို သိတဲ့ေန႕က်မွပဲ မန္ေနဂ်ာဘ၀ကို လာခဲ့ပါမယ္’’လို႕ ျပန္ေျဖလိုက္ဖူးပါ တယ္။ လကုန္လို႕ လစာထုတ္တဲ့ေန႕မွာ ေတာ့ စာေရးသူကို လစာမထုတ္ေပး ပါဘူး။ ဒါနဲ႕ ညဆိုင္ပိတ္တဲ့အခါက်မွ သူေဌးအခန္းထဲသြားၿပီး ေအးေအး ေဆးေဆးေမးတဲ့အခါမွာေတာ့ ‘‘မင္းကို လူတစ္ေယာက္ သူ႕ဆိုင္ ကိုလာလုပ္ဖို႕ေခၚဖူးတယ္ဆို ဟုတ္ လား’’ ‘‘ဟုတ္ပါတယ္ဆရာ၊ ဒါေပမဲ့ က်ြန္ေတာ္သြားလုပ္မယ္လို႕မေျပာပါဘူး၊ ဒီဆိုင္မွာပဲ လုပ္မွာလို႕ေျပာလိုက္ပါ တယ္။ ဆရာေသခ်ာေမးၾကည့္ပါဦး။ အဲဒါေၾကာင့္ က်ြန္ေတာ့္ကို လစာ ထုတ္မေပးတာလား’’လို႕ ေမးလိုက္တဲ့ အခါမွာေတာ့ သူေဌးလုပ္သူက ‘‘ေအး ဟုတ္တယ္၊ ဒါေပမဲ့ မင္းကိုလစာတိုး ေပးမလို႕ပဲ။ ေနာက္ၿပီး မင္းကို လက္ ေထာက္မန္ေနဂ်ာရာထူးနဲ႕ အစမ္းခန္႕ ၾကည့္မယ္၊ ဘယ္လိုလဲ၊ လုပ္ႏိုင္ပါ့ မလား’’ ‘‘က်ြန္ေတာ္က လုပ္ႏိုင္ပါတယ္ ဆရာ။ ဒါေပမဲ့ ဘာလို႕အခုလိုလုပ္ရ တာလဲဆိုတာသိလို႕ရမလားဆရာ’’လို႕ ျပန္ေမးတဲ့အခါမွာေတာ့ ‘‘မင္းက အခု မန္ေနဂ်ာျဖစ္သြားၿပီ၊ အဲဒီအေျဖကို လိုလိုခ်င္ခ်င္သိခ်င္ရင္ေတာ့ စာေတြ ဖတ္ၿပီးရွာေပါ့ကြာ။ ေအး မင္းသိတဲ့ ေန႕က်ရင္ မင္းလိုဝန္ထမ္းေတြျဖစ္ ေအာင္လို႕ Waiter ေတြနဲ႕ ဒီကတျခား ဝန္ထမ္းေတြကိုပါ သင္ေပးရမယ္’’လို႕ ေျပာလာခဲ့ပါတယ္။ စာေရးသူလည္း သိခ်င္တာနဲ႕ စာအုပ္တခ်ိဳ႔ကိုဖတ္ၾကည့္တဲ့အခါမွာ ေတာ့ စာေရးသူ ဒီဘ၀ကိုဘာလို႕ ေရာက္သြားလဲဆိုတာ သိလိုက္ရပါ ေတာ့တယ္။ မွတ္မွတ္သားသားပါပဲ။ ေရးတဲ့သူကေတာ့ ဟားဘတ္အင္န္ ကာဆင္ (ံနမဘနမအ. ၿ.ဃေ်သည)ပါပဲ။ ‘‘သင္၏အလုပ္ကို ပထမတန္း ျဖစ္ေအာင္လုပ္ျခင္းအားျဖင့္ သင့္ အလုပ္က သင့္အား ပထမတန္းဘ၀ သို႕ ပို႕ေဆာင္ေပးအံ့’’ ‘‘ကမ႓ာေပၚရွိ တီထြင္ႀကံစည္သူမ်ား၊ ဖန္တီးသူမ်ား အားလံုးက ဤတရားမွန္ကန္ေၾကာင္း ေထာက္ခံၾက၏’’တဲ့။ ဘယ္ေလာက္ မွတ္သားလိုက္နာက်င့္ႀကံစရာေကာင္း လိုက္သလဲ စာဖတ္သူတို႕ရယ္။ ‘‘မည္သူမဆို သင့္အား တစ္မိုင္ သြားေစလ်ွင္ သင္က ႏွစ္မိုင္သြားျပ လိုက္ပါ’’ဆိုၿပီး သမၼာက်မ္းစာေတြထဲ မွာလည္း ေတြ႔ဖူးပါတယ္။
အထက္က တာဝန္ရွိသူခိုင္းတာ ထက္ကို ပိုေကာင္းေအာင္ မိမိအစြမ္း အစနဲ႕ မိမိႀကိဳးစားျပလိုက္စမ္းပါ။ ဘယ္သူမဆို မိမိရဲ႔လုပ္ေဆာင္ခ်က္ Performance ေကာင္းရင္ ေကာင္း သလို အထက္လူႀကီးဆီကေန ေလး စားခံရတာ၊ ခ်ီးက်ဴးခံရတာ၊ ဂုဏ္ျပဳခံ ရတာေတြ ရႏိုင္ၾကပါတယ္။ တာဝန္ေတြသာမကဘဲ ၀တၱရား ကိုလည္း ေရွာင္ဖယ္ေနသူေတြက ေတာ့ မႀကီးပြားႏိုင္ၾကပါဘူး။ အလုပ္ ကေနအိမ္ျပန္ဖို႕ နာရီကိုေစာင့္ၾကည့္ သူေတြ၊ အလုပ္ပိတ္မယ့္ေန႕ကို ျမန္ျမန္ ေရာက္ဖို႕ ျပက္ခဒိန္ကိုေမာ့ၾကည့္ေနသူ ေတြ၊ ‘‘ဟ..ဒါက်ြန္ေတာ့္တာဝန္မွ မဟုတ္တာ’’ဆိုၿပီး အလုပ္ကို ျငင္းပယ္ ေရွာင္ဖယ္သူေတြနဲ႕ အခ်ိန္ေတြကို ျဖဳန္းတီးေနသူေတြဟာ ေအာင္ျမင္မႈ၊ ေပ်ာ္ရြငွ္မႈေတြနဲ႕ ေ၀းသထက္ေ၀းေန ၾကမွာပါပဲ။
အလုပ္ထုတ္ခံရတာ၊ အျပစ္ေပး ခံရတာ၊ လစာေလ်ွာ့၊ ရာထူးခ်ခံရတာ၊ စိတ္ဆင္းရဲတာ၊ စိတ္႐ႈပ္ရတာေတြနဲ႕ပဲ လံုးလည္ခ်ာလည္လိုက္ေနၾကမွာေပါ့။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ (၁၉၂၀-၁၉၇၈) ေျပာခဲ့တဲ့စကားေလး နဲ႕ ဝန္ထမ္းလုပ္ေနၾကတဲ့စာဖတ္သူတို႕ ကိုေျပာလိုက္ခ်င္ပါတယ္။ ‘‘သူျဖတ္သန္းေက်ာ္လြွားေနတဲ့ ေခတ္ႀကီးက သူ႕ပခံုးေပၚတင္ေပးလိုက္ တဲ့သမိုင္းေပးတာဝန္ကို သူဘယ္ ေလာက္ သယ္ပိုးထမ္းေဆာင္ခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္နဲ႕ လူတစ္ေယာက္ရဲ႔တန္ ဖိုးကို တိုင္းတာရမွာပဲ’’လို႕ ဆရာႀကီးက ေျပာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ စာဖတ္သူတို႕လည္း တန္ဖိုးရွိတဲ့ဝန္ထမ္းေတြျဖစ္ၾကပါေစ လို႕ ဆုေဆာင္းေပးလိုက္ပါေတာ့တယ္။
Credit :ဂ်ိမ္းေက်ာ္လြင္(Phill)
Credit :opportunityjournal