30th August, 2018

စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ နည္းပညာက႑ရဲ႕ အေရးပါမႈ

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕  နည္းပညာက႑ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈဟာ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွာ  သိသိသာသာလာခဲ့ပါတယ္။ မိုဘိုင္းလ္ဝန္ေဆာင္မႈ (Telecom) ေတြကလည္း တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ထပ္မံဝင္ေရာက္လာခဲ့သလို လက္ရွိကာလမွာအင္တာနက္ဝန္ေဆာင္မႈ (ISP) စနစ္ေတြကလည္း ထြက္ေပၚလာၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ နည္းပညာက႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကိုလည္း အင္အားတစ္ခုအေနနဲ႔ ဦးေဆာင္တိုးတက္လာေစခဲ့ပါတယ္။ နည္းပညာဖြံ႕ၿဖိဳးလာတာနဲ႔အမွ် နည္းပညာကို အေျခခံတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြလည္း ေပၚေပါက္လာခဲ့ရပါတယ္။

လက္႐ွိမွာကိုပဲ ေန႔စဥ္အသံုးျပဳသြားလာေနရတဲ့ ကိစၥေတြမွာပါ နည္းပညာကို အသံုးခ်ေနၾကရပါတယ္။ အရင္တုန္းကလုိ တကၠစီကို လမ္းေပၚထြက္၊ လက္တားၿပီးငွားရတဲ့ အေနအထားကေန ဖုန္းထဲက application ကတစ္ဆင့္ ကိုယ္႐ွိရာကို တကၠစီေခၚလို႔ရေနပါၿပီ။ Online Shopping ေတြကေတာ့ နည္းပညာတိုးတက္မႈရဲ႕ အေကာင္းဆံုးဥပမာတစ္ခုပါ။ အြန္္လိုင္းေပၚကေန လိုခ်င္တဲ့ကုန္ပစၥည္းကိုေ႐ြးခ်ယ္ၿပီး ေအာ္ဒါတင္လိုက္႐ံုနဲ႔ အိမ္အေရာက္လာပို႔ေပးပါလိမ့္မယ္။ ဒါေတြကိုၾကည့္ရင္ပဲ နည္းပညာတိုးတက္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အေျပာင္းအလဲေတြဆိုတာ သိႏိုင္ပါတယ္။ 

 

 

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ICT နည္းပညာက႑ဟာ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ICT Park ေပၚေပါက္လာၿပီးေနာက္မွာ စတင္ခဲ့တယ္လို႔ပညာရွင္ေတြကဆိုၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၾကားကာလမွာေတာ့ နည္းပညာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈက ျပန္လည္ေႏွးသြားၿပီး ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ တဟုန္ထိုး ျပန္လည္ျမင့္တက္လာတာ ယေန႔အထိပါပဲ။

ဒီလိုနည္းပညာတိုးတက္လာမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံကြန္ပ်ဴတာပညာ႐ွင္အသင္း ဒုဥကၠဌျဖစ္တဲ့ ဦးၿငိမ္းဦးက အခုလိုဆိုပါတယ္။“နည္းပညာက ေပါင္းကူးလာတယ္။ အရင္တုန္းက ကြန္ပ်ဴတာ IT နည္းပညာလုိ႔ေျပာတာကေန ေနာက္ပိုင္း communication ေပါ့၊ ဆက္သြယ္ေရး infrastructure ေတြပါ ေပါင္းလာေတာ့ ICT ဆုိၿပီးေတာ့ ျဖစ္လာ တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံအေနနဲ႔ဆုိလို႔႐ွိရင္ ၂၀၁၀ - ၂၀၁၁ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆက္သြယ္ ေရးပိုင္းဆုိင္ရာ infrastructure ေတြကလည္း တက္လာတယ္။ Mobile penetration တုိ႔ Digital Service တို႔ စသျဖင့္ တက္လာတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳးေလးေတြတက္လာေတာ့ Information and Communication Technology ေပၚမွာ အေျခခံတဲ့ infrastructure ေတြ application ေတြ product ေတြ သက္ဆုိင္ရာ services ေတြနဲ႔ အသံုးျပဳမႈေတြက ေတာ္ေတာ္က်ယ္ျပန္႕လာတဲ့သေဘာေပါ့။ ၂၀၀၀-၂၀၀၁ ကာလနဲ႔ယွဥ္ ရင္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး တိုးတက္လာတဲ့သေဘာ ယူဆလို႔ရပါတယ္”

ဒီလိုတိုးတက္မႈေတြကေန လက္ရွိအေျခအေနကေတာ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ နည္းပညာဟာ မျဖစ္မေန အသံုးခ်ရတဲ့ အေနအထားကိုလည္း ေရာက္႐ွိေနၿပီၿဖစ္ပါတယ္။ စာရြက္ေတြ၊ စကၠဴေတြ၊ လူအင္အားေတြအသံုးျပဳၿပီးလုပ္ရတဲ့လုပ္ငန္းေတြက လက္ရွိအေျခအေနမွာေတာ ့နည္းပညာေၾကာင့္ လုပ္ငန္းပိုၿပီးတြင္က်ယ္လာတာကို မ်က္ျမင္ေတြ႔ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အရင္က မီတာေဆာင္တာ၊ ေငြလႊဲေငြပို႔လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြ၊ အစားအေသာက္မွာယူတာ Taxi ငွားရမ္းတာ၊ ရုပ္ရွင္လက္မွတ္ျဖတ္တာ စတဲ့ေန႔စဥ္ဘ၀ထဲက အေသးစိတ္က႑ေတြက လတ္တေလာ ဖုန္းတစ္လံုးေပၚကေန လုပ္လာနိုင္တာေတြက အက်ိဴးုျဖစ္ထြန္းေနတဲ့ကိစၥေတြပဲၿဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ငန္းေတြအတြက္လည္း ၀န္ေဆာင္မႈေပးတဲ့လုပ္ငန္းစုေတြ ေပၚထြက္လာတာလည္းျမင္ေတြ႔ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

မိုဘိုင္းလ္ဖုန္း အသံုးျပဳမႈ တြင္က်ယ္လာျခင္းေၾကာင့္လည္း မိုဘိုင္းလ္ဖုန္းကတစ္ဆင့္ ဆက္စပ္အသံုးျပဳရတဲ့ နည္းပညာသံုးစြဲမႈေတြပါ ျမင့္တက္လာပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ မိုဘိုင္းလ္အင္တာနက္ျမန္ႏႈန္းကလည္း အာဆီယံေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ားအနက္ ဒုတိယအျမင့္ဆံုးမွာ ႐ွိေနပါတယ္။ အျမင့္ဆံုးက စင္ကာပူျဖစ္ၿပီး ျမန္မာကေတာ့ 24.07 MBPS နဲ႔ ဒုတိယေနရာမွာရပ္တည္ေနေၾကာင္း Living ASEAN ေဖ့စ္ဘုတ္စာမ်က္ႏွာမွာ ယခုႏွစ္ ေမလအတြင္း ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဖုန္းသံုးစြဲမႈနဲ႔ အင္တာနက္သံုးစြဲမႈမ်ားျပားတဲ့ ျမန္ႏႈန္းေၾကာင့္လည္း နည္းပညာနဲ႔ဆက္ႏႊယ္တဲ့ လုပ္ငန္းအသစ္၊ စီးပြားေရးပံုစံအသစ္ေတြကို ေျပာင္းလဲလာေစဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကာလမွာ နည္းပညာကို အသံုးမခ်ႏိုင္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြဟာ ၿပိဳင္ဘက္ကိုေက်ာ္လြန္ အႏိုင္ယူဖုိ႔ဆုိတာ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။



 ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ လုပ္ငန္းရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာေတြကို ခ်မွတ္တဲ့အခါမွာ နည္းပညာကိုလည္း က႑ႀကီးတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ထည့္သြင္းၾကပါတယ္။ ဒီအေၿခအေနေတြနဲ႔ပတ္သတ္လို႔လည္း  “လုပ္ငန္းေဆာင္႐ြက္မႈအတြက္ရယ္၊ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္မႈအတြက္က နည္းပညာကို မျဖစ္မေနသံုးရတယ္။ နည္းပညာမသံုးဘူးဆိုရင္ ဒီလုပ္ငန္းက competition age ထဲမွာ ဝင္ရပ္တည္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ခက္ခဲသြားတယ္” လို႔လည္း ဦးၿငိမ္းဦးက ဆိုခဲ့ပါတယ္။ 

 

မီဒီယာလုပ္ငန္းေတြမွာလည္း နည္းပညာကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးခ်ၿပီး Digital ကို ကူးေျပာင္းလာတဲ့အေနအထားကို ေရာက္လာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ နည္းပညာဟာ လုပ္ငန္းတုိင္းကို ပိုက်ယ္ျပန္႔ေအာင္ျမင္လာေစတဲ့အတြက္ မျဖစ္မေနကို အသံုးျပဳရေတာ့မွာပါ။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ နည္းပညာကို ေျပာင္းလဲထည့္သြင္း အသံုးျပဳလာၾကသလို နည္းပညာကိုအေျခခံတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအသစ္ေတြကလည္း မ်ားစြာေပၚေပါက္လာပါတယ္။ သတင္းအခ်က္အလက္နဲ႔နည္းပညာ (IT) ကေန သတင္းအခ်က္အလက္၊ နည္းပညာ၊ ဆက္သြယ္ေရးကို ေပါင္းစပ္တဲ့ (Information Communication Technology) ဆုိၿပီး နည္းပညာေပါင္းကူးျဖစ္စဥ္ကလည္း အသစ္အသစ္ေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ျဖစ္ေပၚလာေစပါတယ္။ 

 

နည္းပညာထြန္းကားလာတာနဲ႔အမွ် နည္းပညာကိုအေျခခံၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းသစ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ “အခုေနာက္ပိုင္း SAS လို႔ေခၚတဲ့ Software Access Service ေပါ့ေနာ္ အဲ့လိုဟာမ်ိဳးေတြက ႏိုင္ငံျခားမွာေတာ့ သံုးေနၾကတာ ၾကာၿပီေပါ့ေနာ္။ အခု ဒီမွာက မုိဘိုင္းဖုန္းေတြေရာ အင္တာနက္ေတြေရာ အကုန္လံုးက ေတာ္ေတာ္ေလး အဆင္ေျပလာေတာ့ အဲ့ဒီဟာမ်ိဳး အသစ္ေတြ အမ်ားႀကီးဝင္လာတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဘယ္လိုဟာမ်ိဳးေတြလဲဆုိေတာ့ ဥပမာ accounting software ဆိုရင္ အရင္တုန္းက ေဒၚလာ ေထာင္ဂဏန္း ေသာင္းဂဏန္း ေပးၿပီးေတာ့ ဝယ္လိုက္ရတဲ့ဟာမ်ိဳးေတြကေနၿပီးေတာ့ အခုက်ေတာ့ သူက လစဥ္ေၾကးနဲ႔ အြန္္လိုင္းကေန သံုးရတဲ့ accounting software ေတြ ဝင္လာတယ္။ Marketing ဆိုလည္း marketing အဲ့တာေတြကို တလံုးတခဲတည္းဝယ္တာမဟုတ္ေတာ့ဘဲနဲ႔  service တစ္ခုအေနနဲ႔ ဝယ္တဲ့ဟာမ်ိဳး လုပ္ငန္းေတြ အရမ္းမ်ားလာတာ ေတြ႔ရတယ္” လို႔ Technomation ရဲ႕ CEO ျဖစ္သူ ဦးထူးျမင့္ေနာင္က ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။ 

 

ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ႏိုင္ငံတိုင္းမွာေတာ့ နည္းပညာကိုအသံုးျပဳၿပီး အြန္လိုင္းေပၚကေန အေရာင္းအဝယ္ျပဳလုပ္တဲ့ e-Commerce စနစ္က အကၽြမ္းတဝင္အသံုးျပဳႏွင့္ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာဆုိရင္လည္း အြန္လိုင္းေပၚကေန ေစ်းေရာင္းေစ်းဝယ္ ျပဳလုပ္ႏိုင္တဲ့ ဝက္ဘ္ဆုိက္ေတြက ေပၚေပါက္လာေနပါၿပီ။ ဒါ့အျပင္ ႐ွိႏွင့္ၿပီးသား ကုန္တုိက္ေတြနဲ႔ ေစ်းဆိုင္ေတြကလည္း ဝက္ဘ္ဆုိက္ကေန အဝယ္ေအာ္ဒါ လက္ခံတာေတြ လုပ္ေနၿပီမို႔လုိ႔ ဒါေတြက စီးပြားေရးအေပၚ နည္းပညာက အက်ိဳးျပဳတဲ့ ေကာင္းက်ိဳးေတြလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ေဖ့စ္ဘုတ္ခ္ကို အေျချပဳျဖစ္လာတဲ့ facebook commerce ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ အတြင္က်ယ္ဆံုးလို႔ ေျပာလို႔ရႏိုင္ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းအရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံကြန္ပ်ဴတာပညာ႐ွင္အသင္းဥကၠဌ တျဖစ္လည္း Information Matrix ရဲ႕ CEO ျဖစ္တဲ့ ဦးေသာင္းစုၿငိမ္းက JobNet ကိုအခုလို ေျဖၾကားထားပါေသးတယ္ “ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ အသစ္လို႔ေျပာရဦးမယ့္ e – commerce လုပ္ငန္း ၊ အြန္လိုင္းကေန အေရာင္းအဝယ္ျပဳတဲ့ဟာေပါ့၊ ႏိုင္ငံျခားမွာေတာ့ အေဟာင္းေပါ ့။ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေလာက္႐ွိၿပီ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ ေျခလွမ္းစျပင္ေနတုန္းပဲ႐ွိတယ္။ အဲ့ဒီ e-commerce ထဲမွာ Social Media ေပၚကေနတစ္ဆင့္ Facebook commerce ေပါ့ေနာ္ အဲ့ဒီလုပ္ငန္းေတြကေတာ့ ပိုၿပီးေတာ့ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္နဲ႔ လုပ္ေနတာေပါ့။ အဲ့ဒါတစ္ခု႐ွိမယ္။ ေနာက္ … Digital Marketing ဆုိၿပီးေတာ့ အရင္က ပံုမွန္ မီဒီယာေတြထဲမွာ ေၾကာ္ျငာထည့္ၿပီးေတာ့ ထိုးေဖာက္ေနတဲ့ပံုစံကေန Digital Marketing ကို ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေျပာင္းလာတဲ့ဟာေပါ့။ အဲ့တာလည္း႐ွိမယ္။ ၿပီးေတာ့ အရင္ကမ႐ွိခဲ့ဖူးတဲ့ Uber တုိ႔ Grab တုိ႔လိုမ်ိဳးေပါ့။ ပလက္ေဖာင္းေတြကို လႊင့္တင္ေပးၿပီးေတာ့ အဲ့ဒီပလက္ေဖာင္းေတြကေနတစ္ဆင့္ လုပ္ခိုင္းတာေပါ့” လို႔ သူက ေျပာပါတယ္။

 

နည္းပညာရဲ႕ စြမ္းပကားေၾကာင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာရသလို နည္းပညာကို အသံုးခ်ေနၾကတဲ့ ေခတ္ကို ေရာက္လာတဲ့အတြက္လည္း နည္းပညာလုပ္သား လိုအပ္ခ်က္ေတြက ျမင့္တက္လာခဲ့ပါတယ္။ ကုမၸဏီေတြက လိုအပ္ေနတဲ့ နည္းပညာဆုိင္ရာ လုပ္သားလိုအပ္မႈကို ျဖည့္စြမ္းေပးဖုိ႔နဲ႔ နည္းပညာပိုင္းဆုိင္ရာ အလုပ္အကိုင္႐ွာေဖြေနသူေတြဟာ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၾသဂုတ္ ၁၂ ရက္ေန႔က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ဆီဒိုးနားဟိုတယ္မွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ Job Net ရဲ႕ Technology and Engineering Career Conference မွာ ထိပ္တုိက္ေတြ႕ဆံုခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီပြဲမွာ နည္းပညာနဲ႔ အင္ဂ်င္နီယာဆုိင္ရာ အလုပ္အကိုင္႐ွာေဖြသူေပါင္း ၃၀၀၀ ေက်ာ္က လာေရာက္ၿပီး အလုပ္အကိုင္ေတြ ႐ွာေဖြခဲ့ၾကပါတယ္။ ကၽြမ္းက်င္သူ ပညာ႐ွင္ေတြရဲ႕ စကားဝုိင္းေတြကိုလည္း ထည့္သြင္းျပဳလုပ္ခဲ့တာမို႔လို႔ တက္ေရာက္သူတိုင္းအတြက္ အက်ိဳး႐ွိေစခဲ့တဲ့ အခိုက္အတန္႔တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ကုမၸဏီေတြအတြက္လည္း CV အေျမာက္အမ်ား လက္ခံရ႐ွိခဲ့ၿပီး short list candidate ေတြကို ရ႐ွိခဲ့ၾကပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ နံပါတ္တစ္ အလုပ္အကိုင္႐ွာေဖြေရး ဝက္ဆုိက္ www.jobnet.com.mm မွာလည္း နည္းပညာဆုိင္ရာ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းေတြ ကို အဆက္မျပတ္ ေဖာ္ျပေပးေနတာမုိ႔လို႔ ဝင္ေရာက္ၾကည့္႐ႈၿပီး ေလွ်ာက္ထားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ Job Net ဝက္ဘ္ဆိုက္မွာ register လုပ္ထား႐ံုနဲ႔ မိမိေလွ်ာက္ထားလုိတဲ့ အလုပ္အကိုင္ရာထူးအတြက္ အလုပ္ေခၚယူမႈေတြ ႐ွိလာတုိင္း အီးေမးလ္ေပးပို႔ၿပီး အသိေပးသြားဦးမွာျဖစ္လို႔ အခြင့္အလမ္းေကာင္းေတြကို အရယူဖုိ႔ အခုပဲ register လုပ္ပါလို႔ ဖိတ္ေခၚလိုက္ပါတယ္။