23rd January, 2020

မေကာင္းတဲ့အထက္လူႀကီးဆီကေန သင္ယူႏိုင္မယ့္သင္ခန္းစာ ၃ ခု

ကိုယ္ေလးစားအားက်ရတဲ့သူဆီကပဲ ေလ့လာသင္ယူျခင္းဟာလံုေလာက္တယ္လို႔ လုပ္ငန္းပိုင္းဆိုင္ရာအေတြ႔အႀကံဳ႐ွိ ကၽြမ္းက်င္သူတခ်ိဳ႕ကထင္ၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုလူေတြဆီမွာ ကိုယ္သိခ်င္တဲ့အရာတိုင္းအတြက္အေျဖ႐ွိတယ္လို႔ ထင္ၾကလို႔ေလ။ တကယ္ေတာ့ အဲဒါဟာ ညီမွ်ျခင္းတစ္ခုရဲ႕တစ္ဘက္အျခမ္းကုိပဲ ေျဖ႐ွင္းေပးႏိုင္တဲ့သင္ခန္းစာကိုပဲေပးပါတယ္။ အျခားတစ္ဘက္ကဒီထက္ပိုၿပီး အေရးႀကီးတဲ့သင္ခန္းစာေတြကိုေတာ့ ကိုယ္မႏွစ္ၿမိဳ႕ၿပီး ေလးစာစရာမေကာင္းတဲ့သူေတြဆီကေေန ေလ့လာႏိုင္ပါတယ္။ လူတိုင္းေျပာေနၾကစကားလိုပါပဲ မီးကိုၾကည့္ပဲၾကည့္မယ္ဆိုလွ်င္ အလင္းနဲ႔အပူကိုေပးတယ္ဆုိေပမဲ့ သြားၿပီးထိၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုလွ်င္တာ့ မီးဆိုတာေလာင္တတ္တယ္ဆိုတဲ့အသိကို သင္ေပးလိမ့္မယ္။ သူ႔ကိုဘယ္လိုအသံုးခ်ရမလဲဆိုတာကိုေလ့လာမယ္ဆိုလွ်င္ေတာ့ မီးဆိုတာအရမ္းကိုအသံုးဝင္တဲ့အရာတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳးပဲ ကိုယ့္ရန္သူေတြဆီကေန အသံုးဝင္တဲ့အလင္းနဲ႔အပူကို ဘယ္လိုမ်ိဳးအသံုးခ်ရမလဲဆိုဟာလည္း ေလ့လာသင့္တဲ့အရာျဖစ္ပါတယ္။

Harvard Business Review မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ေလ့လာမႈတစ္ခုအရ လုပ္ငန္းခြင္မွာအထက္လူႀကီးရဲ႕အသိအမွတ္ျပဳမႈကိုမခံရဘဲ ဖိႏွိပ္ခံခဲ့ရတဲ့ဝန္ထမ္းေတြဟာ အဲဒီလိုေတြမေတြ႔ႀကံဳခဲ့ရတဲ့ဝန္ထမ္းေတြထက္ ေခါင္းေဆာင္ေနရာကိုေရာက္တဲ့အခါမွာ ပိုၿပီးလူ႔က်င့္ဝတ္နဲ႔ကိုက္ညီၿပီး လူသားဆန္တဲ့ေခါင္းေဆာင္အရည္အေသြးေတြ႐ွိလာၾကတယ္ဆိုတာကို ေတြ႔႐ွိရပါတယ္။ အဲဒါဟာဘာကိုေျပာေနသလဲဆိုေတာ့ ကိုယ္ရဲ႕ဘဝမွာမေကာင္းတဲ့အရာေတြနဲ႔ေတြ႔ႀကံဳရတယ္ဆိုလွ်င္ေတာင္ အဲဒီလိုမ်ိဳးစိန္ေခၚမႈရဲ႕ေကာင္းက်ိဳးေတြကို အသိဉာဏ္႐ွိ႐ွွိအသံုးခ်တတ္မယ္ဆိုလွ်င္ ကိုယ့္ရဲ႕အလုပ္အကိုင္လမ္းေၾကာင္းကို တိုးတက္ေစပါတယ္။ ကိုယ့္အလုပ္အကိုင္လမ္းေၾကာင္းရဲ႕တစ္ခ်ိဳးတစ္ေကြ႕မွာလည္း မေကာင္းတဲ့အထက္လူႀကီးနဲ႔ ေတြ႔ဆံုရႏိုင္ပါတယ္။ အနည္းဆံုးေတာ့ ကိုယ့္နဲ႔ပဲမတည့္ေနတဲ့အထက္လူႀကီးနဲ႔ ေတြ႕ႀကံဳရႏိုင္ပါတယ္။ မေကာင္းတဲ့အထက္လူႀကီးလို႔ေျပာလိုက္ၿပီဆိုလွ်င္ တခ်ိဳ႕ကခက္ထန္ၾကမ္းတမ္းၿပီး စာနာစိတ္ကင္းမဲ့တယ္၊ တခ်ိဳ႕ကဆံုးျဖတ္ခ်က္မျပတ္သားဘူး၊ တခ်ိဳ႕ကတသတ္မတ္တည္းမ႐ွိသလို ဘက္လိုက္မႈ႐ွိတတ္တယ္၊ တခ်ိဳ႕ေတာ့ ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕လုပ္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့စြမ္းရည္ေတြကိုထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ အေသးစိတ္ကိုလိုက္ၿပီးစီမံခန္႔ခြဲေနတတ္သူေတြနဲ႔ တစ္ခုခုျပႆနာတတ္လာလွ်င္ ေခါင္းေ႐ွာင္ၿပီးလက္ေအာက္ငယ္သားကို အျပစ္လႊဲခ်တတ္သူမ်ိဳးေတြ အစ႐ွိသျဖင့္ပံုစံမ်ိဳးစံုနဲ႔ ႐ွိတတ္ၾကပါတယ္။

မေကာင္းတဲ့အထက္လူႀကီးဆိုတာ မေကာင္းတဲ့သတင္းတစ္ခုျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း သူတို႔ရဲ႕မေကာင္းတဲ့အျပဳအမူေတြကေန ေလ့လာစရာေတြအမ်ားႀကီး႐ွိပါတယ္။ အဲဒါေတြကိုေလ့လာမယ္ဆိုလွ်င္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္မွာမ႐ွိသင့္တဲ့အျပဳအမူေတြကုိ သင္ၾကားေပးႏိုင္တဲ့အဆင့္ျမင့္သင္တန္းတစ္ခုလိုပါပဲ။ ကဲ… ဒါဆိုရင္ မေကာင္းတဲ့အထက္လူႀကီးဆီကေန ဘယ္လိုမ်ိဳးသင္ခန္းစာေတြကိုေလ့လာရမလဲဆိုတာကို ၾကည့္လုိက္ၾကရောအာင္…

၁။ ေလးစားမႈမ႐ွိတဲ့အျပဳအမူေတြဟာ ဘယ္ေတာ့မွာအဆင္မေျပပါဘူး

မေကာင္းတဲ့အထက္လူႀကီးအမ်ားစုဟာ ဝန္ထမ္းေတြကိုမေလးစားတဲ့အျပဳအမူ ဒါမွမဟုတ္ ရန္လိုတဲ့အျပဳအမူေတြကို မၾကာခဏျပေလ့႐ွိပါတယ္။ သူတို႔ျပဳလုပ္ေလ့႐ွိတဲ့အခ်က္ေတြထဲကတစ္ခုကေတာ့ လူကိုေလွာင္ေျပာင္ၿပီးအ႐ြဲ႕တိုက္ေျပာဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ လက္ေအာက္ငယ္သားရဲ႕ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈေတြကို အေလးမထားတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုိအထက္လူႀကီးေတြဟာ စိတ္မ႐ွည္တတ္သလို အထင္အျမင္ေသးတတ္တဲ့သူေတြျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုလူမ်ိဳးေတြဟာ အျခားသူကိုကူညီဖို႔နဲ႔ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့လမ္းေၾကာင္းကိုညႊန္ျပေပးဖို႔ အခ်ိန္မယူၾကသလို အဖြဲ႔သားေတြရဲ႕ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈကို တိုက္တြန္းအားေပးဖို႔နဲ႔ စစ္မွန္တဲ့ခ်ီးမြမ္းစကားေတြကို ရက္ရက္ေရာေရာေျပာဖို႔လည္း ဘယ္ေတာ့မွစိတ္မဝင္စားၾကပါဘူး။

အဲဒီလိုမ်ိဳး မေကာင္းတဲ့အျပဳအမူေတြကေန ဘာေတြကိုေလ့လာႏိုင္သလဲ။ စီမံခန္႔ခြဲမႈေတြကိုျပဳလုပ္ရတဲ့ မန္ေနဂ်ာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ကိုယ့္ရဲ႕အဖြဲ႔သားေတြရဲ႕ေကာင္းကြက္ေတြကို႐ွာပါ။ လူတစ္ေယာက္က သူ႔ရဲ႕အလုပ္ကိုယူေဆာင္လာႏိုင္တဲ့အရာ၊ အဲဒီလူကေန တျခားသူေတြကိုျပန္လည္ျဖန္႔ေဝေပးႏိုင္တဲ့ကၽြမ္းက်င္မႈေတြ၊ သူကျပန္လုပ္ေပးႏိုင္တဲ့ သူမတူတဲ့အရာ အစ႐ွိတာေတြကုိ ျမင္တတ္ေအာင္ျပဳလုပ္ပါ။ ဒါေတြဟာ ေက်းဇူးတင္ခ်ီးမြမ္းတတ္ျခင္းရဲ႕ အေျခခံသေဘာတရားေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ အထက္လူႀကီးတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ အလုပ္တစ္ခု ဒါမွမဟုတ္ လုပ္ငန္းကိစၥတစ္ခုနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ျပဳလုပ္ရမယ့္အေသးစိတ္အေၾကာင္းအရာကို ကိုယ့္ရဲ႕အဖြဲ႕ကိုေသခ်ာေျပာျပၿပီး အေကာင္းဆံုးျပဳလုပ္ဖို႔ လံု႔ေလာက္တဲ့အခ်က္အလက္ေတြကိုေထာက္ပံ့ေပးမယ္ဆုိလွ်င္ ကိုယ့္ရဲ႕အဖြဲ႔သားေတြကလည္း အေကာင္းဆံုးျပန္လုပ္ေပးၾကမွာပါ။

၂။ အေသးအမႊားေတြကိုလိုက္ၿပီးစီမံခန္႔ခြဲျခင္းက ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းကိုေသဆံုးေစပါတယ္

ကိုယ္လုပ္တဲ့နည္းလမ္းကပဲ တစ္ခုတည္းေသာမွန္ကန္တဲ့နည္းလမ္းျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး ထင္ၾကတဲ့အထက္လူႀကီးေတြအတြက္ အမ်ားစုကအလုပ္လုပ္ေပးေနၾကတာပါ။ နယ္ပယ္တစ္ခုအတြက္ ကၽြမ္းက်င္သူတစ္ေယာက္ကိုငွားရမ္းထားတယ္ဆိုလွ်င္ေတာင္မွ အဲဒီလူနားမွာ ရစ္သီရစ္သီလုပ္ၿပီိး အဲဒီလူလုပ္ကိုင္သမွ်အရာေတြကို အၿမဲတမ္းေစာင့္ၾကည့္ေနၿပီး တစ္ခုၿပီးတစ္ခုညႊန္ၾကားတတ္ၾကပါတယ္။ မေကာင္းတဲ့အထက္လူႀကီးေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕နည္းလမ္းကပဲ အေကာင္းဆံုနည္းလမ္းလို႔ထင္ၿပီး ညိႈႏိႈင္းေဆာင္႐ြက္ဖို႔လည္းဆႏၵမ႐ွိၾကပါဘူး။ အေသးအမႊားေတြကိုလိုက္ၿပီး စီမံခန္႔ခြဲေနတယ္ဆိုတာ အထက္လူႀကီးတစ္ေယာက္ဟာ သူ႔ရဲ႕ဝန္ထမ္းေတြကိုမယံုၾကည္လို႔ သူကိုယ္တိုင္အရာအားလံုးမွာဝင္ပါေနတယ္ဆိုၿပီး သြယ္ဝိုက္ေျပာျပေနပါတယ္။

အရည္အခ်င္း႐ွိတဲ့ဝန္ထမ္းေတြဟာ သူတို႔ကိုယ္တိုင္လုပ္ရမယ့္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြကို ကိုယ္တိုင္မလုပ္ရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အခ်ိန္ၾကာလာရင္ သူတို႔ေတြဟာ လုပ္ငန္းခြင္မွာစိတ္ဓာတ္တက္ၾကြမႈမ႐ွိေတာ့ဘဲ အလုပ္လုပ္ႏိုင္စြမ္းေတြနဲ႔ ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းေတြေလ်ာ့က်သြားႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အထက္လူႀကီးတစ္ေယာက္ဟာ လုပ္ငန္းခြင္မွာလူမွန္ေနရာမွန္ခ်ထားႏိုင္ဖို႔အေရးႀကီးသလို အဖြဲ႔သားေတြကိုလည္း သူတို႔ရဲ႕အလုပ္ကိုသူတို႔ကိုယ္တိုင္လုပ္ႏိုင္ဖို႔ အခြင့္အေရးေပးရပါမယ္။ လူေတြဟာ သူတို႔ဘာသာကိုယ္ပိုင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္နဲ႔ အလုပ္ေတြကိုၿပီးစီးေအာင္ျမင္ေအာင္ျပဳလုပ္ရတာကို သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ျပန္ျမင္တဲ့အခါမွာ ပိုၿပီးေတာ့စိတ္ဓာတ္ခြန္အား ရ႐ွိေစပါတယ္။ မန္ေနဂ်ာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ကိုယ္ရဲ႕ဝန္ထမ္းေတြကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးလိုက္တဲ့အခါမွာ ရရွိလာတဲ့ရလဒ္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး မၾကာခဏဆိုသလိုအံ့အားသင့္သြားေအာင္ ခ်ီးမြမ္းေျပာဆိုေပးသင့္ပါတယ္။

၃။ စာနာစိတ္ထားၿပီးလူသားဆန္စြာ ဦးေဆာင္ပါ

တခ်ိဳ႕ေသာစက္႐ုပ္လူသားအထက္လူႀကီးေတြမွာ ေမတၱာတရားေရာ ေႏြးေထြးမႈေရာမ႐ွိၾကပါဘူး။ သူတို႔ရဲ႕အလုပ္ကိစၥေတြကိုလုပ္ကိုင္ေဆာင္႐ြက္တဲ့အခါမွာလည္း သူတို႔ရဲ႕အဖြဲ႔သားဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ေနရာကေနဝင္ၿပီး ဘယ္ေတာ့မွမၾကည့္ေပးပါဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ကိုယ္ပိုင္စံႏႈန္းေတြတိုင္းတာၿပီး ဘယ္အရာကိုမဆိုဆံုးျဖတ္တတ္ၾကပါတယ္။ လုပ္ငန္းခြင္မွာအလုပ္လုပ္ရတာကလည္း အျဖဴအမဲဇာတ္ကားေတြလိုမ်ိဳး စိတ္ခံစားခ်က္မ႐ွိဘဲပ်င္းရိၿငီးေငြ႔ဖြယ္ရပဲ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ အဖြဲ႔အတြင္းမွာ႐ွိတဲ့ဝန္ထမ္းေတြအေနနဲ႔လည္း မၾကာခဏဆိုသလိုလုပ္ငန္းခြင္မေပ်ာ္႐ႊင္မႈေတြကိုခံစားရၿပီး မေကာင္းတဲ့အထက္လူႀကီးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း သူ႔ရဲ႕ေနာက္ကြယ္မွာေလွာင္ေျပာင္ေျပာဆိုၾကပါလိမ့္မယ္။

ဒီလုိမ်ိဳးအေျခအေနမွာ အဲဒီလိုျပႆနာေတြကိုေခ်ဖ်က္ဖို႔နည္းလမ္းေကာင္းတစ္ခုကေတာ့ အထက္လူႀကီးနဲ႔ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းၾကားကဆက္ဆံေရးကို အခ်ိန္ယူၿပီးေသခ်ာနားလည္ေအာင္ျပဳလုပ္ပါ။ ကိုယ့္အဖြဲ႔မွာ႐ွိတဲ့ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ သေဘာထားအျမင္ေတြကိုနားလည္ဖို႔ဆိုလွ်င္ ကိုယ့္အဖြဲ႔ရဲ႕ခံစားခ်က္ကိုနားေထာင္ဖို႔လိုအပ္ၿပီး စာနာစိတ္နဲ႔လူသားဆန္စြာ ဦးေဆာင္သင့္ပါတယ္။ အဖြဲ႔ထဲမွာ႐ွိတဲ့ဝန္ထမ္းတိုင္းဟာ အဖြဲ႔အတြင္းမွာျဖစ္ေနတဲ့မေကာင္းတဲ့ခံစားခ်က္ေတြကို သတိမထားမိဘူးမထင္ပါနဲ႔။ ဝန္ထမ္းေတြဟာ သူတို႔အထက္လူႀကီးရဲ႕မေကာင္းတဲ့အျပဳအမူကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးေတြကို သတိထားၿပီး အထက္လူႀကီးကအဲဒီလိုအျပဳအမူေတြကို မၾကာခဏျပဳမူတယ္ဆိုလွ်င္ အဲဒီလူနဲ႔ဆက္သြယ္ေျပာဆိုဖို႔ကို ေ႐ွာင္႐ွားၾကပါတယ္။ ကိစၥတစ္ခုကုိလုပ္ေဆာင္တဲ့အခါမွာ ေဒါသနဲ႔အမိန္႔ေပးၿပီးေျပာဆိုမယ္ဆိုလွ်င္ ဒါဟာေကာင္းမြန္တဲ့အကူအညီေတာင္းဆိုမႈနဲ႔ နားလည္မႈ႐ွိေအာင္ျပဳလုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ မန္ေနဂ်ာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ကိုယ့္အဖြဲ႔ထဲမွာ႐ွိတဲ့အေသးအမႊားျပႆနာကိုေတာင္ နားေထာင္မေပးႏုိင္ဘူးဆိုလွ်င္ သူတို႔ကလည္း သူတို႔ရင္ဆုိင္ရတဲ့ျပႆနာေတြကို ေျပာျပေပးေနမွာမဟုတ္ပါဘူး။

မေကာင္းတဲ့အထက္လူႀကီးနဲ႔ဆက္ဆံရတာဟာ အလုပ္အကိုင္လမ္းေၾကာင္းမွာ စိတ္ပ်က္စရာအေကာင္းဆံုးအခ်ိန္ေတြထဲက တစ္ခုပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ အဲဒီျပႆနာကိုေသခ်ာမကိုင္တြယ္ဘူးဆိုရင္ ပိုဆိုးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း ကိုယ့္ရဲ႕အဲဒီလိုမ်ိဳးအေတြ႔အႀကံဳေဟာင္းေတြကို သင္ခန္းစာယူၿပီး အခက္အခဲေတြကေနရလဒ္ေကာင္းေတြ ထြက္လာဖို႔ Competitive Advantages ေတြကိုေသခ်ာအသံုးခ်မယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္ရဲ႕အလုပ္အကိုင္လမ္းေၾကာင္းမွာတိုးတက္မႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။ လုပ္ငန္းခြင္တစ္ခုမွာ လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ဝန္ထမ္းေတြအေနနဲ႔ ကိုယ္ရဲ႕ရည္႐ြယ္ထားတဲ့ေစ်းကြက္က ကိုယ့္ရဲ႕လုပ္ငန္း႐ွင္ျဖစ္ၿပီး အက်ိဳးအျမတ္ကကိုယ္လုပ္ကိုင္ေနတဲ့အလုပ္ကေနရတဲ့အက်ိဳးအျမတ္ျဖစ္ၿပီး ကိုယ့္ရဲ႕စိန္ေခၚမႈေတြက ကိုယ့္ရဲ႕အထက္လူႀကီး၊ အျခားဝန္ထမ္းေတြနဲ႔ နည္းပညာပိုင္းေတြလို႔စဥ္းစားၿပီးပါ။ ၿပီးရင္ အဲဒီစိန္ေခၚမႈနဲ႔ေသခ်ာခ်ိတ္ဆက္ၿပီး ကိုယ့္ရဲ႕အလုပ္အကိုင္လမ္းေၾကာင္းကို တိုးတက္ေအာင္ျပဳလုပ္ဖို႔အတြက္ ကိုယ့္ရဲ႕သြင္ျပင္၊ CVနဲ႔ အင္တာဗ်ဴးေတြအတြက္လည္း ေသခ်ာျပင္ဆင္ပါ။ တကယ္လို႔အလုပ္ရခဲ့တယ္ဆိုလွ်င္ေတာင္ ကိုယ့္ရဲ႕လုပ္ငန္းခြင္လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို အျမဲတမ္းျမွင့္တင္ေပးေနသင့္ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕အလုပ္အကိုင္ေစ်းကြက္မွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို ပိုၿပီးရရွိခ်င္တယ္ဆိုရင္လည္း www.jobnet.com.mm ကိုဝင္ေရာက္ၾကည့္႐ႈဖို႔မေမ႔ပါနဲ႔။ ၿပီးရင္ေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံကထိပ္တန္းလုပ္ငန္း႐ွင္ေတြရဲ႕ ႐ွာေဖြမႈေတြကိုရယူလိုက္ပါ။